Wednesday, March 7, 2007

Träd i bosque Santa Lúcia

Som jag talat om när jag startade denna blogg så blev jag inspirerad av ett besök i Bosque Santa Lucia och den blóg som ägaren Steven Alexander för om sin skog. Här åter adressen till den bloggen. http://bosque-santa.blogspot.com/

Här kommer nu en samling bilder på träd i hans skog som ligger nära Santarem i Brasilien. Där lär ska finnas 400 olika arter. Vissa har han bilder och namn på i sin blogg och där har jag hittat namn på några av de träd jag tagit bilder på. Håll tillgodo!

Vet inte vad den heter. Det är inte en platan!














Detta är en Jack Fruit (Jaco)
























Detta är inte heller en platan!























Den här utsöndrar en värdefull olja.











































Och här bär den tunna trädstammen redan på en orkidé.























En stam med små skyddstaggar.























Ett träd till som inte är en platan.































































Denna stam bär på vanilj.























Och här är trädet som gett Brasilien dess namn. Utrotningshotat eftersom den använts för kraftig rödfärgning.

























































En tunn stam redan utsatt för termiter.























Och en taggig palmstam vars taggar använts som pilspetsar i blåsrören.















































































No comments: